»Vodič kroz proračun« na jednostavan način upoznaje građane s osnovnim pojmovima iz
                                područja
                                financija
                                jedinice lokalne samouprave (dalje u tekstu JLS). Na taj način javnosti se omogućuje
                                razumijevanje
                                proračuna kako bi mogli sudjelovati u njegovom donošenju.
                            
                            
                                Koordinirana akcija svih zainteresiranih sudionika u pripremi i donošenju proračuna
                                JLS povećava
                                razinu
                                međusobnog povjerenja, vodi unapređenju i razvoju JLS te potiče efikasnije trošenje
                                proračunskih
                                sredstava. U uvjetima ograničenih proračunskih mogućnosti, a istodobno velikih
                                zahtjeva i želja,
                                izravno
                                sudjelovanje građana u procesu izrade proračuna pridonosi alokaciji proračunskih
                                sredstava na
                                prioritete
                                koje su utvrdili sami građani, odnosno rezultira financiranju onih projekata iz
                                proračuna za koje
                                građani smatraju da su im najnužniji.
                            
                            
                            „Vodič kroz proračun" na lako razumljiv način pojašnjava:
                            
                                - što je proračun,
- koji je sadržaj proračuna,
- koje su proračunske klasifikacije,
- koji su proračunski prihodi i primici,
- koji su proračunski rashodi i izdaci,
- što je proračunski višak ili manjak,
- što piše u zakonskim okvirima,
- koja su proračunska načela,
- što su proračunski korisnici i trgovačka društva u vlasništvu JLS,
- kakva je procedura donošenja proračuna.
Što je proračun?
                            
                                Proračun je akt kojim se planiraju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci
                                JLS za proračunsku godinu, a
                                sadrži i projekciju prihoda i primitaka te rashoda i izdataka za slijedeće dvije
                                godine. Proračun se odnosi za
                                fiskalnu godinu koja predstavlja razdoblje od 12 mjeseci od početka pa do kraja
                                kalendarske godine. Zakonodavni akt
                                kojim su regulirana sva pitanja vezana uz proračun je Zakon o proračunu.
                            
                            
                            Sadržaj proračuna
                            
                                Proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sastoji se od plana za
                                proračunsku
                                godinu i projekcija za sljedeće dvije godine.
                                Proračun JLS sastoji se od općeg dijela, posebnog dijela i obrazloženja proračuna.
                            
                            
                                
                                    
                                        | SADRŽAJ | SASTAVNI DIO | OPIS SASTAVNOG DIJELA | 
                                    
                                        | Opći dio proračuna | Sažetak Računa prihoda i rashoda Sažetak Računa financiranja | - ukupni prihodi poslovanja i prihodi od prodaje nefinancijske imovine,
                                            ukupni rashodi poslovanja i rashodi za nabavu nefinancijske imovine -
                                            ukupni primici od financijske imovine i zaduživanja i izdaci za
                                            financijsku imovinu i otplate zajmova | 
                                    
                                        |  | Račun prihoda i rashoda | - ukupni prihodi i rashodi iskazani prema izvorima financiranja i
                                            ekonomskoj klasifikaciji na razini skupine - ukupni rashodi iskazani
                                            prema funkcijskoj klasifikaciji | 
                                    
                                        |  | Račun financiranja | - ukupni primici od financijske imovine i zaduživanja i izdaci za
                                            financijsku imovinu i otplate instrumenata zaduživanja prema izvorima
                                            financiranja i ekonomskoj klasifikaciji na razini skupine | 
                                    
                                        |  | Preneseni vižak ili preneseni manjak prihoda nad rashodima | - ako ukupni prihodi i primici nisu jednaki ukupnim rashodima i
                                            izdacima, opći dio proračuna sadrži i preneseni vižak ili preneseni
                                            manjak prihoda nad rashodima | 
                                    
                                        |  | Višegodižnji plan uravnoteženja | - ako JLP(R)S ne mogu preneseni manjak podmiriti do kraja proračunske
                                            godine, obvezni su izraditi višegodižnji plan uravnoteženja za razdoblje
                                            za koje se proračun donosi - ako JLP(R)S ne mogu preneseni višak, zbog
                                            njegove veličine, u cijelosti iskoristiti u jednoj proračunskoj godini,
                                            korižtenje vižka planira se višegodižnjim planom uravnoteženja za
                                            razdoblje za koje se proračun donosi | 
                                    
                                        | Posebni dio proračuna | Plan rashoda i izdataka proračuna JLP(R)S i njihovih proračunskih
                                            korisnika | - rashodi i izdaci JLP(R)S i njihovih proračunskih korisnika iskazani po
                                            organizacijskoj klasifikaciji, izvorima financiranja i ekonomskoj
                                            klasifikaciji na razini skupine, raspoređenih u programe koji se sastoje
                                            od aktivnosti i projekata | 
                                    
                                        | Obrazloženje proračuna | Obrazloženje općeg dijela proračuna i obrazloženje posebnog dijela
                                            proračuna | - obrazloženje općeg dijela proračuna JLP(R)S sadrži obrazloženje
                                            prihoda i rashoda, primitaka i izdataka proračuna JLP(R)S i obrazloženje
                                            prenesenog manjka odnosno viška proračuna JLP(R)S - obrazloženje
                                            posebnog dijela proračuna JLP(R)S temelji se na obrazloženjima
                                            financijskih planova proračunskih korisnika, a sastoji se od
                                            obrazloženja programa koje se daje kroz obrazloženje aktivnosti i
                                            projekata zajedno s ciljevima i pokazateljima uspježnosti iz akata
                                            strateškog planiranja. | 
                                
                             
                            Proračunske klasifikacije:
                            
                                Prihodi, primici, rashodi i izdaci proračuna i financijskog plana iskazuju se prema
                                proračunskim klasifikacijama. Sukladno Pravilniku o proračunskim klasifikacijama
                                proračunske klasifikacije jesu:
                            
                            
                                - 
                                    Organizacijska klasifikacija sadrži povezane i međusobno usklađene
                                    (hijerarhijski i s obzirom na odnose prava i
                                    odgovornosti) cjeline proračuna i proračunskih korisnika koje odgovarajućim
                                    materijalnim sredstvima ostvaruju postavljene ciljeve,
                                
- 
                                    Ekonomska klasifikacija sadrži prihode i primitke po prirodnim vrstama te
                                    rashode i izdatke prema njihovoj ekonomskoj namjeni,
                                
- Funkcijska klasifikacija sadrži rashode razvrstane prema njihovoj namjeni,
- 
                                    Lokacijska klasifikacija sadrži rashode i izdatke razvrstane za Republiku
                                    Hrvatsku i za inozemstvo,
                                
- 
                                    Programska klasifikacija sadrži rashode i izdatke iskazane kroz aktivnosti i
                                    projekte, koji su povezani u programe temeljem zajedničkih ciljeva,
                                
- 
                                    Izvori financiranja sadrže prihode i primitke iz kojih se podmiruju rashodi i
                                    izdaci određene vrste i namjene.
                                
Proračunski prihodi i primici
                            
                                Prihodi i primici proračuna moraju biti raspoređeni u proračunu po ekonomskoj
                                klasifikaciji i iskazani prema izvorima. Kad govorimo o proračunskim prihodima i
                                primicima govorimo o: kapitalnim prihodima, prihodima poslovanja te pomoći ili
                                donacijama. Kapitalni prihodi predstavljaju prihode od kapitalnih pomoći iz državnog
                                ili županijskog proračuna te institucija i tijela EU. To su prihodi od nefinancijske
                                imovine nastali od prodaje građevinskog zemljišta ili stanova u vlasništvu JLS-a.
                                Prihodi poslovanja sastoje se od poreznih i neporeznih prihoda. Porezni prihodi su
                                na primjer: porez i prirez na dohodak, porez na imovinu i porez na robu i usluge dok
                                u neporezne prihode spadaju prihodi od financijske imovine, prihodi od nefinancijske
                                imovine, prihodi od upravne i administrativne pristojbe, prihodi od kamata na dane
                                zajmove, prihodi nastali od kazne i upravne mjere te drugi prihodi. Pomoći ili
                                donacije mogu biti donacije od pravnih i fizičkih osoba izvan općeg proračuna.
                                Pomoći ili donacije su prilično značajna stavka u proračunima lokalnih jedinica. To
                                su sredstva što ih jedna državna jedinica prima od druge državne jedinice ili
                                međunarodne institucije, a ne mora ih vratiti niti za njih dati neku naknadu.
                                Primici u proračunu mogu nastati od primitaka od financijske imovine i zaduživanja.
                            
                            
                                 
                             
                            
                                - 
                                    Prihodi poslovanja 
                                        - 
                                            Porezi - porez na dohodak, prirez, porez na promet nekretnina, porez na
                                            potrošnju, porez
                                            na tvrtku, porez na kuće za odmor, porez na korištenje javnih površina,
                                        
- 
                                            Pomoći - pomoći iz državnog i županijskog proračuna, pomoći od sredstva
                                            EU ili drugih
                                            međunarodnih organizacija, te pomoći od ostalih subjekata unutar općeg
                                            proračuna,
                                        
- 
                                            Prihodi od upravnih i administrativnih pristojbi, pristojbi po posebnim
                                            propisima i
                                            naknade – komunalna naknada i doprinos, upravne pristojbe, boravišna
                                            pristojba, ostale
                                            pristojbe i naknade,
                                        
- 
                                            Prihodi od imovine – prihodi od zakupa, koncesije, koncesijska
                                            odobrenja, kamate, ostali
                                            prihodi od financijske i nefinancijske imovine,
                                        
- 
                                            Prihodi od prodaje proizvoda i usluga – prihod od pružanja usluga, kao
                                            što je prihod
                                            za uslugu naplate vodne naknade koju JLS obavlja u ime i za račun
                                            Hrvatskih voda uz
                                            naplatu komunalne naknade,
                                        
- 
                                            Kazne, upravne mjere i ostalo - kazne komunalnog redarstva, prihodi od
                                            provedbe upravnih
                                            postupaka;
                                        
 
 
- 
                                    
                                            Prihodi od prodaje nefinancijske imovine - Sredstva od prodaje
                                            nekretnina
                                            i pokretnina;
                                         
- 
                                    Primici od financijske imovine i zaduženja - Kreditna sredstva; 
- 
                                    
                                            Raspoloživa sredstva prethodnih razdoblja-viškovi iz prethodnih godina
                                            koji se prenose u iduću
                                            godinu.
                                         
Proračunski rashodi i izdaci
                            
                                Proračunski rashodi i izdaci su svi troškovi koji će nastati u JLS. Rashodi i izdaci
                                proračuna moraju
                                biti raspoređeni u proračunu prema proračunskim klasifikacijama te uravnoteženi s
                                prihodima i
                                primicima. U Posebnom dijelu proračuna, planirani rashodi i izdaci raspoređeni su po
                                programima
                                odnosno njihovim sastavnim dijelovima (aktivnostima, tekućim i kapitalnim
                                projektima), kojih su
                                nositelji upravni odjeli JLS i proračunski korisnici.
                            
                            
                                 
                             
                            
                                - 
                                    Rashodi poslovanja 
                                        - 
                                            Rashodi za zaposlene (plaće, naknade i doprinosi za djelatnike JLS i
                                            njenih
                                            proračunskih korisnika, odnosno za dječji vrtić, muzeje i galerije,
                                            javnu vatrogasnu
                                            postrojbu, dom za starije i nemoćne osobe),
                                        
- 
                                            Materijalni rashodi (naknade troškova zaposlenicima, uredski materijal,
                                            energija,
                                            telefon, pošta, intelektualne usluge, reprezentacija, naknade
                                            vijećnicima, održavanje
                                            komunalne infrastrukture ...),
                                        
- Financijski rashodi (kamate na kredite, bankarske usluge),
- Subvencije (subvencije u raznim programima),
- Pomoći (tekuće i kapitalne pomoći),
- 
                                            Naknade građanima i kućanstvima (troškovi koji se odnose na isplate u
                                            okviru Programa
                                            socijale i zdravstvene zaštite),
                                        
- 
                                            Ostali rashodi: donacije (donacije udrugama u kulturi, sportu, socijali,
                                            financiranje
                                            političkih stranaka i sl.),kapitalne pomoći (financiranje investicija
                                            koje vode poduzeća
                                            JLS), naknade šteta po sudskim sporovima.
                                        
 
 
- 
                                    Rashodi za nabavu nefinancijske imovine 
                                        - Kupnja zemljišta,
- Gradnja građevinskih objekata (poslovni objekti, komunalni objekti),
                                        
- Kupnja uredske oprema i namještaja,
- Izrada prostornih i urbanističkih planova i sl.
 
 
- 
                                    Izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova 
                                        - Otplatne rate kredita,
- Izdaci za dionice i udjele u glavnici.
 
Što je proračunski višak ili manjak?
                            
                                Do viška sredstava dolazi ukoliko se u jednoj godini prikupi više sredstva no što je
                                potrebno tj.
                                potrošeno. Do manjka dolazi kada se potroši više no što se prikupilo.
                            
                            
                            
                                Treba napomenuti kako proračun nije statičan akt, već se sukladno Zakonu o proračunu
                                može mijenjati tijekom proračunske godine. Ta izmjena se naziva rebalans proračuna.
                                Procedura izmjena/rebalansa proračuna identična je proceduri njegova donošenja.
                            
                            Zakonski okviri
                            
                                Sukladno Zakonu o Proračunu, Proračun se donosi za jednu fiskalnu (proračunsku)
                                godinu. Kod nas se fiskalna godina poklapa s kalendarskom i traje od 01. siječnja do
                                31. prosinca. Jedini ovlašteni predlagatelj Proračuna je Izvršno tijelo (čelnik).
                                Izvršno tijelo (čelnik) JLS odgovorno je za zakonito i pravilno planiranje i
                                izvršavanje proračuna, za svrhovito, učinkovito i ekonomično raspolaganje
                                proračunskim sredstvima.
                            
                            Proračun donosi (izglasava) Predstavničko tijelo do kraja godine. 
                            
                                Ako se ne donese proračun prije početka proračunske godine, privremeno se, a najduže
                                za prva tri mjeseca proračunske godine, na osnovi odluke o privremenom financiranju
                                koja mora biti donesena do 31. prosinca, nastavlja financiranje poslova, funkcija i
                                programa tijela JLS i drugih proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
                            
                            
                                U slučaju kada je raspušteno samo Predstavničko tijelo, a Izvršno tijelo (čelnik)
                                nije razriješen, do imenovanja povjerenika Vlade Republike Hrvatske, financiranje se
                                obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem odluke o
                                financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Izvršno tijelo (čelnik).
                            
                            
                                Po imenovanju povjerenika Vlade Republike Hrvatske Izvršno tijelo (čelnik) predlaže
                                povjereniku novu odluku o financiranju nužnih rashoda i izdataka u koju su uključeni
                                ostvareni prihodi i primici te izvršeni rashodi i izdaci u vremenu do dolaska
                                povjerenika. Ako se do 31. ožujka ne donese proračun, povjerenik donosi odluku o
                                financiranju nužnih rashoda i izdataka za razdoblje do donošenja proračuna.
                            
                            
                                Ako do isteka roka privremenog financiranja nije donesen proračun u JLS u kojoj je
                                Izvršno tijelo (čelnik) koji nema zamjenika onemogućen u obavljanju svoje dužnosti,
                                financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem
                                odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Predstavničko tijelo na
                                prijedlog privremenog zamjenika Izvršnog tijela (čelnik) iz članka 43.a Zakona o
                                lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
                            
                            
                            Proračunska načela:
                            
                                Proračun i financijski plan donosi se i izvršava u skladu s načelima jedinstva i
                                točnosti,
                                proračunske godine, višegodišnjeg planiranja, uravnoteženosti, obračunske jedinice,
                                univerzalnosti, specifikacije, dobrog financijskog upravljanja i transparentnosti.
                            
                            Načelo jedinstva i točnosti
                            
                                Prihodi i primici koriste se za financiranje aktivnosti i projekata odnosno programa
                                u visini utvrđenoj proračunom odnosno
                                financijskim planom osim namjenskih prihoda i primitaka i vlastitih prihoda, koji se
                                mogu koristiti do visine uplaćenih odnosno prenesenih sredstava.
                            
                            Načelo proračunske godine
                            
                                Proračun se donosi za proračunsku (fiskalnu) godinu za razdoblje od 1. siječnja do
                                31. prosinca. Donosi ga predstavničko tijelo (vijeće)
                                do kraja tekuće godine za sljedeću proračunsku godinu. U proračunu se planiraju
                                sredstva za pokriće preuzetih obveza iz prethodne/ih godina te sredstva za plaćanje
                                obveza nastalih u tekućoj fiskalnoj godini za koju se proračun donosi.
                            
                            Načelo višegodišnjeg planiranja
                            Proračun i financijski plan donose se za tri proračunske godine, a sastoje se od
                                plana za proračunsku godinu i projekcija za sljedeće dvije proračunske godine.
                            Načelo uravnoteženosti
                            Proračun mora biti uravnotežen, ukupni prihodi i primici pokrivaju ukupne rashode i
                                izdatke.
                            
                            Načelo obračunske jedinice
                            
                                U proračunu, financijskim planovima i financijskim izvještajima iznosi se iskazuju u
                                službenoj valuti Republike Hrvatske.
                            
                            Načelo univerzalnosti
                            
                                Ukupni prihodi i primici služe za podmirivanje svih rashoda i izdataka. Postoje
                                zakonom i odlukama propisane iznimke, npr. prihodi od komunalne naknade mogu se
                                koristiti samo za rashode i izdatke povezane sa komunalnim
                                aktivnostima ili programima kao što je čišćenje i održavanje javnih površina,
                                održavanje nerazvrstanih cesta, groblja i rasvjete.
                            
                            Načelo specifikacije
                            
                                Prihodi i primici raspoređuju se u proračunu i financijskom planu po ekonomskoj
                                proračunskoj klasifikaciji i proračunskoj klasifikaciji izvori financiranja.
                                Rashodi i izdaci raspoređuju se u proračunu i financijskom planu prema proračunskim
                                klasifikacijama.
                            
                            Načelo dobrog financijskog upravljanja
                            
                                Sredstva planirana u proračunu i financijskom planu koriste se u skladu s načelima
                                dobrog
                                financijskog upravljanja, a posebno u skladu s načelima ekonomičnosti, učinkovitosti
                                i djelotvornosti.
                            
                            Načelo transparentnosti
                            
                                Proračun i financijski plan donose se i izvršavaju u skladu s načelom
                                transparentnosti, koje podrazumijeva pravodobno objavljivanje vjerodostojnih
                                dokumenata, podataka i informacija na sustavan način.
                            
                            
                            Proračunski korisnici
                            
                                Proračunski korisnici su ustanove, tijela javne vlasti kojima je JLS osnivač ili
                                suosnivač.
                                Financiranje proračunskih korisnika je većim dijelom iz proračuna svog/svojih
                                osnivača ili
                                suosnivača. Proračunski korisnici JLS mogu biti: dječji vrtići, knjižnice, javne
                                vatrogasne
                                postrojbe, muzeji, kazališta, domovi za starije i nemoćne osobe…
                            
                            Trgovačka društva u vlasništvu JLS
                            
                                JLS osnivaju trgovačka društva kako bi obavljale djelatnosti u javnom interesu. U
                                proračunu JLS nisu
                                prikazani prihodi i rashodi trgovačkih društava jer se oni manjim dijelom
                                financiraju iz proračuna,
                                a većim dijelom ostvaruju svoj prihod ovisno o djelatnosti za koje su osnovana. Iz
                                proračuna JLS,
                                osnivača ili suosnivača trgovačkog društva financiraju se programi i aktivnosti
                                važni za razvoj JLS,
                                financira se kapitalnim pomoćima pri otplatama zaduživanja, raznim subvencijama
                                sufinanciranjem i
                                jamstvima i suglasnostima za zaduživanja. Trgovačka društva mogu biti u sto
                                postotnom vlasništvu
                                JLS, ali i u manjem postotku.
                            
                            
                                Treba napomenuti kako proračun nije statičan akt, već se sukladno Zakonu o proračunu
                                može mijenjati
                                tijekom proračunske godine. Ta izmjena se naziva rebalans proračuna. Procedura
                                izmjena/rebalansa
                                proračuna identična je proceduri njegova donošenja. Plan razvojnih programa sastavni
                                je dio
                                proračuna.
                            
                            Procedura donošenja proračuna
                            
                                Procedura donošenja proračuna obuhvaća pripremu, predlaganje, prihvaćanje,
                                izvršavanje i kontrolu
                                proračuna. Sudionici u donošenju proračuna su: predstavničko tijelo (vijeće),
                                čelnik, ured (odjel,
                                ili odgovorna osoba) za financije, korisnici proračuna te građani.
                            
                            Koraci u donošenju proračuna
                            
                                - 
                                    Uputa za izradu lokalnih proračuna 
 Ministarstvo financija prema JLS
                                        dostavlja Upute za izradu proračuna sukladno odredbama Zakona o proračunu do
                                        20. kolovoza tekuće godine, a JLS prilagođavaju Upute te ih šalju svojim
                                        proračunskim korisnicima.
- Izrada prijedloga financijskih planova proračunskih korisnika
- Izrada nacrta prijedloga proračuna i projekcija
- Sudjelovanje javnosti u donošenju proračuna
- Slanje prijedloga proračuna i projekcija na usvajanje
- Rasprava i usvajanje prijedloga proračuna i projekcija
- Izvršavanje proračuna
- Polugodišnji i godišnji izvještaj o izvršenju proračuna
- Proračunski nadzor i revizija
                                Ovim „Vodičem kroz proračun“ želimo pojednostaviti složen proces donošenja proračuna
                                i omogućiti
                                lakše razumijevanje kako bi svojim prijedlozima, komentarima i sugestijama
                                sudjelovali u njegovom
                                donošenju. Dostupnost informacija o prihodima i rashodima, predviđenim aktivnostima
                                i projektima
                                koji se financiraju iz proračuna ima značajan utjecaj na suzbijanje korupcije i veću
                                efikasnost pri
                                trošenju proračunskog novca.
                            
                            Izvori:
                            
                                Ministarstvo
                                financija Republike Hrvatske
                            
                            
                            
                                Ministarstvo
                                financija Republike Hrvatske - zakoni i propisi
                            
                            
                            
                                Narodne novine - Službeni list Republike Hrvatske
                            
                            
                            
                                Zakon o fiskalnoj odgovornosti
                            
                            
                            
                                Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
                            
                            
                            
                                Zakon o pravu na pristup informacijama
                            
                            
                            
                                Zakon o proračunu
                            
                            
                            
                                Zakon o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru