»Vodič kroz proračun« na jednostavan način upoznaje građane s osnovnim pojmovima iz
područja
financija
jedinice lokalne samouprave (dalje u tekstu JLS). Na taj način javnosti se omogućuje
razumijevanje
proračuna kako bi mogli sudjelovati u njegovom donošenju.
Koordinirana akcija svih zainteresiranih sudionika u pripremi i donošenju proračuna
JLS povećava
razinu
međusobnog povjerenja, vodi unapređenju i razvoju JLS te potiče efikasnije trošenje
proračunskih
sredstava. U uvjetima ograničenih proračunskih mogućnosti, a istodobno velikih
zahtjeva i želja,
izravno
sudjelovanje građana u procesu izrade proračuna pridonosi alokaciji proračunskih
sredstava na
prioritete
koje su utvrdili sami građani, odnosno rezultira financiranju onih projekata iz
proračuna za koje
građani smatraju da su im najnužniji.
„Vodič kroz proračun" na lako razumljiv način pojašnjava:
- što je proračun,
- koji je sadržaj proračuna,
- koje su proračunske klasifikacije,
- koji su proračunski prihodi i primici,
- koji su proračunski rashodi i izdaci,
- što je proračunski višak ili manjak,
- što piše u zakonskim okvirima,
- koja su proračunska načela,
- što su proračunski korisnici i trgovačka društva u vlasništvu JLS,
- kakva je procedura donošenja proračuna.
Što je proračun?
Proračun je akt kojim se planiraju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci
JLS za proračunsku godinu, a
sadrži i projekciju prihoda i primitaka te rashoda i izdataka za slijedeće dvije
godine. Proračun se odnosi za
fiskalnu godinu koja predstavlja razdoblje od 12 mjeseci od početka pa do kraja
kalendarske godine. Zakonodavni akt
kojim su regulirana sva pitanja vezana uz proračun je Zakon o proračunu.
Sadržaj proračuna
Proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sastoji se od plana za
proračunsku
godinu i projekcija za sljedeće dvije godine.
Proračun JLS sastoji se od općeg dijela, posebnog dijela i obrazloženja proračuna.
SADRŽAJ |
SASTAVNI DIO |
OPIS SASTAVNOG DIJELA |
Opći dio proračuna |
Sažetak Računa prihoda i rashoda Sažetak Računa financiranja |
- ukupni prihodi poslovanja i prihodi od prodaje nefinancijske imovine,
ukupni rashodi poslovanja i rashodi za nabavu nefinancijske imovine -
ukupni primici od financijske imovine i zaduživanja i izdaci za
financijsku imovinu i otplate zajmova |
|
Račun prihoda i rashoda |
- ukupni prihodi i rashodi iskazani prema izvorima financiranja i
ekonomskoj klasifikaciji na razini skupine - ukupni rashodi iskazani
prema funkcijskoj klasifikaciji |
|
Račun financiranja |
- ukupni primici od financijske imovine i zaduživanja i izdaci za
financijsku imovinu i otplate instrumenata zaduživanja prema izvorima
financiranja i ekonomskoj klasifikaciji na razini skupine |
|
Preneseni vižak ili preneseni manjak prihoda nad rashodima |
- ako ukupni prihodi i primici nisu jednaki ukupnim rashodima i
izdacima, opći dio proračuna sadrži i preneseni vižak ili preneseni
manjak prihoda nad rashodima |
|
Višegodižnji plan uravnoteženja |
- ako JLP(R)S ne mogu preneseni manjak podmiriti do kraja proračunske
godine, obvezni su izraditi višegodižnji plan uravnoteženja za razdoblje
za koje se proračun donosi - ako JLP(R)S ne mogu preneseni višak, zbog
njegove veličine, u cijelosti iskoristiti u jednoj proračunskoj godini,
korižtenje vižka planira se višegodižnjim planom uravnoteženja za
razdoblje za koje se proračun donosi |
Posebni dio proračuna |
Plan rashoda i izdataka proračuna JLP(R)S i njihovih proračunskih
korisnika |
- rashodi i izdaci JLP(R)S i njihovih proračunskih korisnika iskazani po
organizacijskoj klasifikaciji, izvorima financiranja i ekonomskoj
klasifikaciji na razini skupine, raspoređenih u programe koji se sastoje
od aktivnosti i projekata |
Obrazloženje proračuna |
Obrazloženje općeg dijela proračuna i obrazloženje posebnog dijela
proračuna |
- obrazloženje općeg dijela proračuna JLP(R)S sadrži obrazloženje
prihoda i rashoda, primitaka i izdataka proračuna JLP(R)S i obrazloženje
prenesenog manjka odnosno viška proračuna JLP(R)S - obrazloženje
posebnog dijela proračuna JLP(R)S temelji se na obrazloženjima
financijskih planova proračunskih korisnika, a sastoji se od
obrazloženja programa koje se daje kroz obrazloženje aktivnosti i
projekata zajedno s ciljevima i pokazateljima uspježnosti iz akata
strateškog planiranja. |
Proračunske klasifikacije:
Prihodi, primici, rashodi i izdaci proračuna i financijskog plana iskazuju se prema
proračunskim klasifikacijama. Sukladno Pravilniku o proračunskim klasifikacijama
proračunske klasifikacije jesu:
-
Organizacijska klasifikacija sadrži povezane i međusobno usklađene
(hijerarhijski i s obzirom na odnose prava i
odgovornosti) cjeline proračuna i proračunskih korisnika koje odgovarajućim
materijalnim sredstvima ostvaruju postavljene ciljeve,
-
Ekonomska klasifikacija sadrži prihode i primitke po prirodnim vrstama te
rashode i izdatke prema njihovoj ekonomskoj namjeni,
- Funkcijska klasifikacija sadrži rashode razvrstane prema njihovoj namjeni,
-
Lokacijska klasifikacija sadrži rashode i izdatke razvrstane za Republiku
Hrvatsku i za inozemstvo,
-
Programska klasifikacija sadrži rashode i izdatke iskazane kroz aktivnosti i
projekte, koji su povezani u programe temeljem zajedničkih ciljeva,
-
Izvori financiranja sadrže prihode i primitke iz kojih se podmiruju rashodi i
izdaci određene vrste i namjene.
Proračunski prihodi i primici
Prihodi i primici proračuna moraju biti raspoređeni u proračunu po ekonomskoj
klasifikaciji i iskazani prema izvorima. Kad govorimo o proračunskim prihodima i
primicima govorimo o: kapitalnim prihodima, prihodima poslovanja te pomoći ili
donacijama. Kapitalni prihodi predstavljaju prihode od kapitalnih pomoći iz državnog
ili županijskog proračuna te institucija i tijela EU. To su prihodi od nefinancijske
imovine nastali od prodaje građevinskog zemljišta ili stanova u vlasništvu JLS-a.
Prihodi poslovanja sastoje se od poreznih i neporeznih prihoda. Porezni prihodi su
na primjer: porez i prirez na dohodak, porez na imovinu i porez na robu i usluge dok
u neporezne prihode spadaju prihodi od financijske imovine, prihodi od nefinancijske
imovine, prihodi od upravne i administrativne pristojbe, prihodi od kamata na dane
zajmove, prihodi nastali od kazne i upravne mjere te drugi prihodi. Pomoći ili
donacije mogu biti donacije od pravnih i fizičkih osoba izvan općeg proračuna.
Pomoći ili donacije su prilično značajna stavka u proračunima lokalnih jedinica. To
su sredstva što ih jedna državna jedinica prima od druge državne jedinice ili
međunarodne institucije, a ne mora ih vratiti niti za njih dati neku naknadu.
Primici u proračunu mogu nastati od primitaka od financijske imovine i zaduživanja.
-
Prihodi poslovanja
-
Porezi - porez na dohodak, prirez, porez na promet nekretnina, porez na
potrošnju, porez
na tvrtku, porez na kuće za odmor, porez na korištenje javnih površina,
-
Pomoći - pomoći iz državnog i županijskog proračuna, pomoći od sredstva
EU ili drugih
međunarodnih organizacija, te pomoći od ostalih subjekata unutar općeg
proračuna,
-
Prihodi od upravnih i administrativnih pristojbi, pristojbi po posebnim
propisima i
naknade – komunalna naknada i doprinos, upravne pristojbe, boravišna
pristojba, ostale
pristojbe i naknade,
-
Prihodi od imovine – prihodi od zakupa, koncesije, koncesijska
odobrenja, kamate, ostali
prihodi od financijske i nefinancijske imovine,
-
Prihodi od prodaje proizvoda i usluga – prihod od pružanja usluga, kao
što je prihod
za uslugu naplate vodne naknade koju JLS obavlja u ime i za račun
Hrvatskih voda uz
naplatu komunalne naknade,
-
Kazne, upravne mjere i ostalo - kazne komunalnog redarstva, prihodi od
provedbe upravnih
postupaka;
-
Prihodi od prodaje nefinancijske imovine - Sredstva od prodaje
nekretnina
i pokretnina;
-
Primici od financijske imovine i zaduženja - Kreditna sredstva;
-
Raspoloživa sredstva prethodnih razdoblja-viškovi iz prethodnih godina
koji se prenose u iduću
godinu.
Proračunski rashodi i izdaci
Proračunski rashodi i izdaci su svi troškovi koji će nastati u JLS. Rashodi i izdaci
proračuna moraju
biti raspoređeni u proračunu prema proračunskim klasifikacijama te uravnoteženi s
prihodima i
primicima. U Posebnom dijelu proračuna, planirani rashodi i izdaci raspoređeni su po
programima
odnosno njihovim sastavnim dijelovima (aktivnostima, tekućim i kapitalnim
projektima), kojih su
nositelji upravni odjeli JLS i proračunski korisnici.
-
Rashodi poslovanja
-
Rashodi za zaposlene (plaće, naknade i doprinosi za djelatnike JLS i
njenih
proračunskih korisnika, odnosno za dječji vrtić, muzeje i galerije,
javnu vatrogasnu
postrojbu, dom za starije i nemoćne osobe),
-
Materijalni rashodi (naknade troškova zaposlenicima, uredski materijal,
energija,
telefon, pošta, intelektualne usluge, reprezentacija, naknade
vijećnicima, održavanje
komunalne infrastrukture ...),
- Financijski rashodi (kamate na kredite, bankarske usluge),
- Subvencije (subvencije u raznim programima),
- Pomoći (tekuće i kapitalne pomoći),
-
Naknade građanima i kućanstvima (troškovi koji se odnose na isplate u
okviru Programa
socijale i zdravstvene zaštite),
-
Ostali rashodi: donacije (donacije udrugama u kulturi, sportu, socijali,
financiranje
političkih stranaka i sl.),kapitalne pomoći (financiranje investicija
koje vode poduzeća
JLS), naknade šteta po sudskim sporovima.
-
Rashodi za nabavu nefinancijske imovine
- Kupnja zemljišta,
- Gradnja građevinskih objekata (poslovni objekti, komunalni objekti),
- Kupnja uredske oprema i namještaja,
- Izrada prostornih i urbanističkih planova i sl.
-
Izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova
- Otplatne rate kredita,
- Izdaci za dionice i udjele u glavnici.
Što je proračunski višak ili manjak?
Do viška sredstava dolazi ukoliko se u jednoj godini prikupi više sredstva no što je
potrebno tj.
potrošeno. Do manjka dolazi kada se potroši više no što se prikupilo.
Treba napomenuti kako proračun nije statičan akt, već se sukladno Zakonu o proračunu
može mijenjati tijekom proračunske godine. Ta izmjena se naziva rebalans proračuna.
Procedura izmjena/rebalansa proračuna identična je proceduri njegova donošenja.
Zakonski okviri
Sukladno Zakonu o Proračunu, Proračun se donosi za jednu fiskalnu (proračunsku)
godinu. Kod nas se fiskalna godina poklapa s kalendarskom i traje od 01. siječnja do
31. prosinca. Jedini ovlašteni predlagatelj Proračuna je Izvršno tijelo (čelnik).
Izvršno tijelo (čelnik) JLS odgovorno je za zakonito i pravilno planiranje i
izvršavanje proračuna, za svrhovito, učinkovito i ekonomično raspolaganje
proračunskim sredstvima.
Proračun donosi (izglasava) Predstavničko tijelo do kraja godine.
Ako se ne donese proračun prije početka proračunske godine, privremeno se, a najduže
za prva tri mjeseca proračunske godine, na osnovi odluke o privremenom financiranju
koja mora biti donesena do 31. prosinca, nastavlja financiranje poslova, funkcija i
programa tijela JLS i drugih proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
U slučaju kada je raspušteno samo Predstavničko tijelo, a Izvršno tijelo (čelnik)
nije razriješen, do imenovanja povjerenika Vlade Republike Hrvatske, financiranje se
obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem odluke o
financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Izvršno tijelo (čelnik).
Po imenovanju povjerenika Vlade Republike Hrvatske Izvršno tijelo (čelnik) predlaže
povjereniku novu odluku o financiranju nužnih rashoda i izdataka u koju su uključeni
ostvareni prihodi i primici te izvršeni rashodi i izdaci u vremenu do dolaska
povjerenika. Ako se do 31. ožujka ne donese proračun, povjerenik donosi odluku o
financiranju nužnih rashoda i izdataka za razdoblje do donošenja proračuna.
Ako do isteka roka privremenog financiranja nije donesen proračun u JLS u kojoj je
Izvršno tijelo (čelnik) koji nema zamjenika onemogućen u obavljanju svoje dužnosti,
financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka temeljem
odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka koju donosi Predstavničko tijelo na
prijedlog privremenog zamjenika Izvršnog tijela (čelnik) iz članka 43.a Zakona o
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Proračunska načela:
Proračun i financijski plan donosi se i izvršava u skladu s načelima jedinstva i
točnosti,
proračunske godine, višegodišnjeg planiranja, uravnoteženosti, obračunske jedinice,
univerzalnosti, specifikacije, dobrog financijskog upravljanja i transparentnosti.
Načelo jedinstva i točnosti
Prihodi i primici koriste se za financiranje aktivnosti i projekata odnosno programa
u visini utvrđenoj proračunom odnosno
financijskim planom osim namjenskih prihoda i primitaka i vlastitih prihoda, koji se
mogu koristiti do visine uplaćenih odnosno prenesenih sredstava.
Načelo proračunske godine
Proračun se donosi za proračunsku (fiskalnu) godinu za razdoblje od 1. siječnja do
31. prosinca. Donosi ga predstavničko tijelo (vijeće)
do kraja tekuće godine za sljedeću proračunsku godinu. U proračunu se planiraju
sredstva za pokriće preuzetih obveza iz prethodne/ih godina te sredstva za plaćanje
obveza nastalih u tekućoj fiskalnoj godini za koju se proračun donosi.
Načelo višegodišnjeg planiranja
Proračun i financijski plan donose se za tri proračunske godine, a sastoje se od
plana za proračunsku godinu i projekcija za sljedeće dvije proračunske godine.
Načelo uravnoteženosti
Proračun mora biti uravnotežen, ukupni prihodi i primici pokrivaju ukupne rashode i
izdatke.
Načelo obračunske jedinice
U proračunu, financijskim planovima i financijskim izvještajima iznosi se iskazuju u
službenoj valuti Republike Hrvatske.
Načelo univerzalnosti
Ukupni prihodi i primici služe za podmirivanje svih rashoda i izdataka. Postoje
zakonom i odlukama propisane iznimke, npr. prihodi od komunalne naknade mogu se
koristiti samo za rashode i izdatke povezane sa komunalnim
aktivnostima ili programima kao što je čišćenje i održavanje javnih površina,
održavanje nerazvrstanih cesta, groblja i rasvjete.
Načelo specifikacije
Prihodi i primici raspoređuju se u proračunu i financijskom planu po ekonomskoj
proračunskoj klasifikaciji i proračunskoj klasifikaciji izvori financiranja.
Rashodi i izdaci raspoređuju se u proračunu i financijskom planu prema proračunskim
klasifikacijama.
Načelo dobrog financijskog upravljanja
Sredstva planirana u proračunu i financijskom planu koriste se u skladu s načelima
dobrog
financijskog upravljanja, a posebno u skladu s načelima ekonomičnosti, učinkovitosti
i djelotvornosti.
Načelo transparentnosti
Proračun i financijski plan donose se i izvršavaju u skladu s načelom
transparentnosti, koje podrazumijeva pravodobno objavljivanje vjerodostojnih
dokumenata, podataka i informacija na sustavan način.
Proračunski korisnici
Proračunski korisnici su ustanove, tijela javne vlasti kojima je JLS osnivač ili
suosnivač.
Financiranje proračunskih korisnika je većim dijelom iz proračuna svog/svojih
osnivača ili
suosnivača. Proračunski korisnici JLS mogu biti: dječji vrtići, knjižnice, javne
vatrogasne
postrojbe, muzeji, kazališta, domovi za starije i nemoćne osobe…
Trgovačka društva u vlasništvu JLS
JLS osnivaju trgovačka društva kako bi obavljale djelatnosti u javnom interesu. U
proračunu JLS nisu
prikazani prihodi i rashodi trgovačkih društava jer se oni manjim dijelom
financiraju iz proračuna,
a većim dijelom ostvaruju svoj prihod ovisno o djelatnosti za koje su osnovana. Iz
proračuna JLS,
osnivača ili suosnivača trgovačkog društva financiraju se programi i aktivnosti
važni za razvoj JLS,
financira se kapitalnim pomoćima pri otplatama zaduživanja, raznim subvencijama
sufinanciranjem i
jamstvima i suglasnostima za zaduživanja. Trgovačka društva mogu biti u sto
postotnom vlasništvu
JLS, ali i u manjem postotku.
Treba napomenuti kako proračun nije statičan akt, već se sukladno Zakonu o proračunu
može mijenjati
tijekom proračunske godine. Ta izmjena se naziva rebalans proračuna. Procedura
izmjena/rebalansa
proračuna identična je proceduri njegova donošenja. Plan razvojnih programa sastavni
je dio
proračuna.
Procedura donošenja proračuna
Procedura donošenja proračuna obuhvaća pripremu, predlaganje, prihvaćanje,
izvršavanje i kontrolu
proračuna. Sudionici u donošenju proračuna su: predstavničko tijelo (vijeće),
čelnik, ured (odjel,
ili odgovorna osoba) za financije, korisnici proračuna te građani.
Koraci u donošenju proračuna
-
Uputa za izradu lokalnih proračuna
Ministarstvo financija prema JLS
dostavlja Upute za izradu proračuna sukladno odredbama Zakona o proračunu do
20. kolovoza tekuće godine, a JLS prilagođavaju Upute te ih šalju svojim
proračunskim korisnicima.
- Izrada prijedloga financijskih planova proračunskih korisnika
- Izrada nacrta prijedloga proračuna i projekcija
- Sudjelovanje javnosti u donošenju proračuna
- Slanje prijedloga proračuna i projekcija na usvajanje
- Rasprava i usvajanje prijedloga proračuna i projekcija
- Izvršavanje proračuna
- Polugodišnji i godišnji izvještaj o izvršenju proračuna
- Proračunski nadzor i revizija
Ovim „Vodičem kroz proračun“ želimo pojednostaviti složen proces donošenja proračuna
i omogućiti
lakše razumijevanje kako bi svojim prijedlozima, komentarima i sugestijama
sudjelovali u njegovom
donošenju. Dostupnost informacija o prihodima i rashodima, predviđenim aktivnostima
i projektima
koji se financiraju iz proračuna ima značajan utjecaj na suzbijanje korupcije i veću
efikasnost pri
trošenju proračunskog novca.
Izvori:
Ministarstvo
financija Republike Hrvatske
Ministarstvo
financija Republike Hrvatske - zakoni i propisi
Narodne novine - Službeni list Republike Hrvatske
Zakon o fiskalnoj odgovornosti
Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
Zakon o pravu na pristup informacijama
Zakon o proračunu
Zakon o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru